Jeg er næsten i mål! 11,3 kilo er forsvundet fra min krop siden 9. september sidste år. 700 gram resterer før jeg rammer målet. I hvert fald det mål, der udløser en præmie – for jeg har tænkt mig at fortsætte lige lidt endnu. Bare indtil jeg ikke gider længere. Der må også gerne være lidt at tage af, når jeg stopper med slankekuren og starter på hverdagskuren. Og så er det faktisk ikke så svært, som det ser ud.

20 uger på en kur, der rent faktisk har virket, har lært mig et par lektier. Og siden jeg er så gavmildt et menneske, vil jeg selvfølgelig dele dem med jer!

Jeg har fejret min succes. Ikke med en kage, men med the return of the pink hair!

1. Forbud fungerer ikke

Hvis der findes en kur, hvor noget er forbudt, så har jeg været på den. Jeg har forbudt mig selv samtlige af følgende, enten i kombination eller alene: Sukker, kulhydrater generelt, E-numre, forarbejdet mad, fedt og endda alle former for fast føde (åh, så herlige minder om kålsuppekuren). Alligevel befandt jeg mig i BMI-klasse ‘svært overvægtig’ sidste sommer. Sikke et mysterium?!

Ikke rigtig. For det eneste der sker, når der er noget, jeg ikke må spise, det er, at jeg har lyst til at spise det. Det er vist i det hele taget et almindelig kendt fænomen inden for psykologien. Så denne gang har jeg ikke udelukket noget som helst. I stedet har jeg skåret ned på det. Kraftigt!

Der SKAL altså være plads til en enkelt Fisherman. Ellers gider jeg ikke den her kur.

2. En smagsprøve er nok

For det er netop tricket, når intet er forbudt. Du skal have lov at smage, men KUN at smage. Kage til familiefødselsdagen? Tag en skive på én centimeters tykkelse. Slikskål på jobbet? Tag to ting, og stil den så væk fra din rækkevidde. Dessert efter frokosten? Øs to mundfulde op på tallerkenen. Du får lige smagen af det gode og følelsen af at være med i spisefællesskabet. Og er du mindst en uge inde i kurforløbet, udløser den lille mundsmag heller ikke cravings, der ikke kan kontrolleres – se næste punkt.

I sommer var jeg ikke på nogen form for kur. Der blev indtaget store stykker kage!

3. Dine cravings forsvinder

‘Ååhhh, men jeg MÅ bare have noget sødt om eftermiddagen! Jeg SKAL have sukker i kaffen! Jeg kan IKKE hygge mig lørdag aften uden slik!’ Det, og meget andet i samme dur, har min indre stemme råbt i mit indre øre titusind gange. Men det passer ikke. Faktisk tog det mindre end en uge, før stemmen blev tavs. Mine cravings svandt ind til en hvisken, der kan dæmpes med en enkelt smag af noget usundt, en sund erstatningssnack og en tand op for volumen på The Walking Dead.

4. ‘Når jeg nu alligevel har, så kan jeg lige så godt’ er den farligste sætning

Lige så mange kure, jeg har kastet mig ud i, lige så mange har jeg opgivet igen. Og samtlige opgivelser startede med den ene sætning: ‘Når jeg nu alligevel har spist sådan og sådan, så kan jeg lige så godt også spise det her’. Jeg prøver stadig jævnligt at fortælle mig selv dette, men forskellen er, at jeg nu er opmærksom på argumentet og stopper mig selv. For der er ingen logik i det, kun dumme, spildte kalorier.

‘Når jeg nu alligevel har tabt mig, så kan jeg lige så godt tage en spejl-selfie’ er undtagelsen for reglen ovenfor.

5. Knap så usunde snacks på lager er et must

Jeg kan stadig godt lide at hygge med noget at gumle på. Helst noget der smager sødt. Så ved siden af ungernes bland selv-slik og Pouls Yankie-barer i slikskuffen ligger altid et lager af ikke helt så usunde erstatningssnacks. Mine personlige favoritter kan du se her.

6. Den nemme løsning kan sagtens være den bedste løsning

Kalorielet mad behøver ikke at være besværligt. For let’s face it, det er langt fra alle aftener, man orker at tilberede en lækker og varieret måltidssalat med et spændende stykke kød til. Jeg har et par helt faste nemme løsninger, jeg altid kan ty til om aftenen, når resten af familien kører McD eller frostpizza ind. For eksempel Cheasy yoghurt med æbletern og Easis mysli, rugbrød med Philadelphia Light og kyllingepålæg eller røræg med Cheasy hytteret og lidt laks.

Nem aftensmad: En skål kokosmælk og lidt frisk frugt. Eller blander jeg det nu sammen med ingredienserne til en børnecocktail??

7. Du behøver ikke at gå all in

Til Ellas fødselsdag for nylig var vi på burgerbar. En virkeligt god burgerbar! Og jeg var SÅ tæt på at fortælle mig selv løgnen fra punkt 4, men jeg besindede mig. For nej, jeg kunne ikke ‘lige så godt’ tage en burger med både ost og bacon, plus pomfritter med mayo, plus en sukkercola, plus en dessert, bare fordi jeg alligevel havde tænkt mig at skeje lidt ud. Valget faldt på en burger med ost og en Cola Zero. Og ikke mere. Det smagte pragtfuldt og jeg blev mæt! Og jeg sparede hundredevis af unødvendige kalorier.

8. Der er plads til udskejelser

Det er der og det skal der være. I løbet af de sidste 20 uger, hvor jeg har tabt over et halvt kilo om ugen i gennemsnit, har jeg festet 10 gange. Og jeg mener virkelig festet igennem! Julefrokoster, byture, juleaften, nytårsaften, parmiddage, der stak af, vinsmagninger, der stak af, runde fødselsdage og så videre og så videre. Når alle de andre dage kører snorlige virker det alligevel.

Det var en GOD julefrokost!

9. Stilstand kan også være en succes

Den første uge af december tabte jeg 500 gram. De efterfølgende tre uger tabte jeg intet som helst. Der var ganske enkelt for mange hyggestunder, fester, rødvinsaftener, familiekomsammener og fristende konfektskåle. Men jeg tog heller ikke på! Og det var en kæmpe succes. Både fordi det var december, men også fordi det gav mig en helt unik forståelse for, hvad der egentlig skal til, når jeg på et tidspunkt ikke skal smide mere, men i stedet gerne holde den hårdt tilkæmpede vægt.

Ja hej, jeg vil bare sige, at jeg har tabt mig næsten 12 kilo, mens jeg stadig har spist pizza og drukket rødvin. Det passer!
Share: